
La primera edició del Fòrum RAED sobre Sostenibilitat, celebrat el passat 12 de juny per la Reial Acadèmia Europea de Doctors (RAED) sota el lema “Ciència, empresa i societat davant els reptes de la transició sostenible”, ha comptat amb un ampli seguiment mediàtic que revela tant l’alt interès que ha despertat la iniciativa, liderada per Antoni Garrell, acadèmic d’honor de la Reial Corporació, com les aportacions realitzades pels seus primers ponents. L’agència Europa Press va fer una àmplia cobertura audiovisual de la trobada i mitjans com el suplement Crónica Global del diari digital El Español, el diari “ABC”, el “Diario Vasco” o el diari “Última Hora” es van fer ressò de les intervencions dedicant-los un destacat espai.
Aquesta edició inaugural va comptar amb la destacada presència de Sara Aagesen, vicepresidenta tercera del Govern d’Espanya i ministra per a la Transició Ecològica i el Repte Demogràfic, que va clausurar els actes; Nuria Montserrat, consellera de Recerca i Universitats de la Generalitat de Catalunya i acadèmica de número de la RAED; Sílvia Paneque, consellera de Territori, Habitatge i Transició Ecològica de la Generalitat de Catalunya, i Laia Bonet, regidor d’Ecologia, Urbanisme, Infraestructures, Mobilitat, Espai Públic i Habitatge de l’Ajuntament de Barcelona, entre d’altres personalitats. Presentada pel prestigiós periodista Ramon Pellicer, la sessió va estar presidida per Alfredo Rocafort, acadèmic de número i president de la Junta de Govern de la RAED, i Josep Sánchez Llibre, president de Foment del Treball i acadèmic d’honor de la RAED, que va exercir d’amfitrió de l’esdeveniment.
A la seva crònica del fòrum, Europa Press es va centrar en la intervenció d’Aagesen. “La vicepresidenta tercera i ministra per a la Transició Ecològica i el Repte Demogràfic, Sara Aagesen, ha afirmat que la ‘sostenibilitat és una inversió que surt a compte’. Aegesen ha insistit que la ‘inversió en actuar és molt menor que el cost de no actuar’ contra el canvi climàtic, pel que ha posat en relleu els espais d’anàlisi sobre aquest tema com el fòrum que ha tancat. Ha explicat que el model de desenvolupament sostenible permet ‘satisfer les necessitats de la societat present sense comprometre les de les societats futures’. La vicepresidenta ha posat en relleu que la connexió amb la ciència i l’acadèmia ‘és fonamental’ per tenir dades, diagnòstiques, anàlisi i informació del moment actual”, recull el teletip llançat per l’agència.
Europa Press també va difondre el vídeo de la intervenció de la vicepresidenta, que van recollir tant el diari “ABC” com el “Diario Vasco” per elaborar sengles videonotícies sobre l’esdeveniment i la intervenció d’Aagesen, destacant el valor competitiu de la sostenibilitat a què va apel·lar Aagesen per tancar el fòrum, en el qual van participar representants de firmes espanyoles de referència. També es va fer ressò de les paraules de la ministra “Última Hora”, incidint el repte de la crisi climàtica. “‘Sabem que l’agenda verda és una agenda de bon creixement, d’oportunitats per a Espanya’, ha dit Aagesen, i ha subratllat la necessitat d’aprofitar aquestes oportunitats per posar-les al servei dels ciutadans. Ha insistit que la sostenibilitat és ‘una agenda de competitivitat’, i que també permetrà impulsar l’ocupació i la cohesió territorial, entre altres punts”, recull el diari balear.
Per la seva part, Crónica Global va destacar a la seva cobertura de l’esdeveniment les paraules del president de la Reial Acadèmia. “La sostenibilitat fa temps que no és només una bandera d’activistes encadenats a arbres o d’antisistemes que llancen sopa contra quadres als museus. També es reivindica des dels despatxos i les institucions per homes i dones de vint-i-un botons. Això últim és precisament el que representa el Fòrum RAED sobre Sostenibilitat, que aquest divendres ha celebrat la seva primera edició amb l’objectiu de bastir ponts entre l’acadèmia, l’empresa, l’administració i la societat civil. ‘La sostenibilitat no ha d’entendre’s com un límit al progrés, sinó com a allò que farà possible el progrés’, ha defensat Alfredo Rocafort, president de la Junta de Govern de la RAED”, explica la periodista Miranda Solana a la seva crònica.
Al mateix fòrum, Garrell va valorar la implicació de l’acadèmia, l’empresa i l’administració en el mateix afany de construir un món millor. “És l’equilibri entre el món acadèmic, el teixit empresarial, les administracions i la societat civil el que permet que les idees es converteixin en realitats, perquè la sostenibilitat ha deixat de ser una opció per convertir-se en una necessitat estratègica”, va assenyalar en declaracions recollides per aquest mateix mitjà. “Avui hem posat les primeres pedres mestres d’un fòrum de sostenibilitat que neix amb vocació de continuïtat. Un lloc comú rigorós, obert i constructiu”, va dir l’acadèmic, assenyala Crónica Global.
“Aquesta jornada ha reunit coneixement acadèmic, experiència empresarial, responsabilitat institucional i sensibilitat social entorn d’un dels grans desafiaments del nostre temps: fer possible una transició sostenible que sigui, alhora, ambientalment exigent, econòmicament viable i socialment justa. En començar aquest Fòrum, assenyalàvem la importància d’obrir un espai de diàleg entre ciència, empresa i societat. Ara, després d’escoltar les diferents intervencions, podem afirmar que aquell diàleg no només és convenient, sinó imprescindible. La sostenibilitat no admet mirades parcials, solucions simples ni respostes aïllades. Exigeix mètode, cooperació, continuïtat i una voluntat sincera de convertir les idees en decisions útils”, va concloure Rocafort l’exitosa jornada.